khmer praten in Cambodiaaaa - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Claudia Drost - WaarBenJij.nu khmer praten in Cambodiaaaa - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Claudia Drost - WaarBenJij.nu

khmer praten in Cambodiaaaa

Blijf op de hoogte en volg Claudia

18 Maart 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

alweer een maand later, sinds mijn laatste verslagje..
en ik had me zo goed voorgenomen te gaan schrijven.. helaas kan ik dat niet meer waarmaken, want onze 2 maand in Azie zit er bijna op.. helaas!!!! :( ik ben echt van Azie gaan houden met zoveel schoonheid, en verschrikkelijkheden.
even een (hopelijk) korte beschrijving van de afgelopen maand....

na dat lisse weer wat beter was geworden zijn we van Hanoi naar Hoi an vertrokken. deze 21 uur lange salap bus was zo als gewoonlijk niet echt het hoog tepunt. En dan heb ik het nog niet eens over de verschrikkelijke W.C.'s bij de weg restaurantjes....
Hoi an is geweldig!!!!! het is ten eerste heerlijk weer, de sfeer is er erg goed, de mensen zijn zoals gewoonlijk super lief en we zaten in een super guest house (sunflower, vol nederlanders btw haha) MET buffet breakfast!!!
Hoi an is een super lief dorpje gevuld met gekleurde lampionen, die savonds de hele stad verlicht! zoon geweldig mooi zicht.
terwijl de meiden (liss, rae en darcy) lekker na het strand gingen, vertrok ik op een gehuurd rood fietsje richting de stad waar ik de hele middag samen met 2 Nederlandse jongens (Raphael & Chris) en Susie uit Nieuw-Zeeland heb genoten van de geweldige tipische Vietnamese uitzichten, zoals de uitgestrekte rijst velden. Ook zijn wij natuurlijk even naar het kleine eilandje An Hoi gefietst, waar we lekker hebben genoten van een overheerlijke fruitshake (heb zo ondertussen denk ik meer fruitshakes dan rijstkorels gehad in deze 2 maand in Azie, wat ook behoorlijk veel zijn).
voor de rest hebben we in Hoi an vooral genoten van de zon, het heerlijke khmer eten, de beste tailors ter wereld, heerlijke wandelingen, super leuke shops waar we met teveel spullen vandaan kwamen, scooter tochtjes, en de meest leuke en hilarische serveerster ter wereld.

we vervolgden onze reis naar hoi Chi Mihn City!! Hier hebben we afscheid genomen na een maand van Rae, die vertrok naar haar familie in Indonesie en vervolgens Australie, wat we echt enorm jammer vonden! In HCMC hebben we vooral dingen bezocht die te maken hadden met de Vietnam War, wat ik persoonlijk erg interesant vind.
Het War Remenents musea & Ho Chi Mihn city museum heeft ons veel geleerd, wat ook erg confronterend was. Zeker weten een aanrader. Ook in Ho Chi Minh was het bloedje warm.
Na Darcy sochtens haar bed uit te hebben getrokken zijn we samen na de Cu Chi tunnels vertrokken wat echt enorm gaaf was. Samen zijn we zelfs een tunnel in geweest, er waren tunnels bij waar je serieus nouwelijk door heen paste, je moest op je buik liggen en voor uit schuiven. Hier ben ik er achter gekomen dat ik toch wel wat claustrofobisch ben aangelegd..
Ook al ben ik het enorm eens met bepaalde pacifistische denkwijzen, ik kon geen Nee zeggen tegen de (iets wat dure) mogelijkheid om te schieten met een AK-47. wou.. wat een ervaring. Het geweer was uit 1941 en gebruikt in de Vietnam war, maar ook in de Tweede wereld oorlog.. zoon raar idee.
In Ho Chi minh hebben we ook alle 3 Mogen ervaren hoe verschrikkelijk spicy de Indiaanse Thali kan zijn.. mijn keel stond letterlijk in vuur volgens mij.

Toen was het tijd voor ons laatste land alweer; CAMBODJAA!!!!
we reden van HCMC naar de hoofdstad van Cambodja; Phnom Phen in iets meer dan 15 uur.
Hier hebben we een hele middag rond gelopen in de, wat vroeger de killing fields waren.
in 1975 greep dictator Pol Pot de macht in Cambodja met zijn leger genaamd het Rode Khmer leger. Hij wou van Cambodja een landbouw staat maken, en iedereen die tegen hem was of waarvan hij dat dacht (of die gewoon uit de weg geruimd moesten worden) warden vermoord. er zijn duizenden mensen vermoord zonder reden. Het is heel erg te vergelijken met de tweede wereld oorlog. Van de toen 8 miljoen inwoners zijn er ongeveer 2 miljoen mensen vermoord... 1 vierde deel van de bevolking.. ongelooflijk.
Deze geschiedenis is helemaal niet zo bekend, maar is super interesant, dus als je nog eens wat tijd over hebt.. serieus.. lees het verslagje in de volgende link.. want het is 1 van de verschrikkelijkste oorlogen ooit in de wereld, waar zo weinig aandacht aan wordt besteed.

Na alle indrukken te hebben verwerkt (enorm heftige indrukken) vertrokken wij de volgende dag naar Sihanoukville, waar we 2 dagen aan het zwembad hebben gelegen bij ons hostel; Heerlijk! even relaxen.
Na al dat relaxen vertrokken we naar ons volgende relax oord.
Het was mijn bedoeling om na 2 dagen weer te vertrekken, en alleen rustig aan naar boven te reizen, en lisse daar weer te meeten.. maar helaas was Koh Rong (1 van de mooische eilanden ter wereld) TE mooi. Vooral het stukje beach genaamd Long beach (google het.. het is echt.. alsof het nep is..).
Op dit strand hebben we echt onze rust gepakt, na ander half maand door 4 landen gescheurd te hebben.
De dikke week op het eiland samen met liss, darcy & Ashley (waar we ook in vang Vieng mee hebben gereisd) bestond uit heel veel lezen, heel veel schrijven, lekker eten, 2 dollar fruitsalades waar je de hele dag vol van zat, zwemmen in de blauwe zee, yoga om 8 uur sochtens op de pier, genieten van geweldige zonsondergangen, power napjes op het strand & happy hours.
Ook hebben wij hier Mogen ondekken hoe je met een 20 stappen plan een boom-dokter kunt worden.. dus als je belang hebt.. ;)

Terug naar Sihanoukville...Omdat dit verslagje nog niet lang genoeg is.. nog een leuk verhaaltje...
Om een lang verhaal kort te maken.. Darcy voelde zich niet 100 procent en wou naar hetziekenhuis. Dus na wat bloedtestjes en 2 uur wachten.. was de uitslag er eindelijk...Dengue fever ; Positive !! We schrokken ons dood.. maar helaas,ja..darcy was Dengue opgelopen op Koh rong!! :O
Ze werdt meteen opgenomen. Gelukkig mochten wij er ook blijven. Dus sinds nu al een paar dagen zitten wij allday long te chillen in ons ziekenhuis kamertje (god zij dank met airconditioning).
Darcy voelt zich eerlijk gezegt niet echt ziek, dus lol hebben we zeker en we beleven van alles.
Maar dat hou ik voor in het volgende verslagje (beloof dat er nog 1 zou komen).

Peace out en tot in het volgende verslagje of tot in NL (want volgende week ben ik er alweer)

tuttttttt

• 19 Maart 2014 - 00:09

Frederike:

Hai meissie,

Heerlijk om je verslag te lezen (het zij je vergeven dat je niet sneller een verslagje schreef).
    Iedereen die op reis gaat weet dat je wel wilt schrijven... maar dat het niet lukt omdat je zoveel ervaart, beleefd.
    Geweldig dat dit jullie ook gebeurd. Fantastisch dat jullie dit mogen meemaken. Wat een reis.

Ik luister nu naar de regen.. het is veel te warm voor de tijd van het jaar maar nu is er toch een bui.
    7 graden.. ietsjes kouder dan waar jij bent. hi hi
    Ja, hier waren de virusjes rond, snuf, snuf en lam in je botten. Ergens op een dag gaat het over.
    En jij denk dat je graag terug gaat naar dit land???

En natuurlijk gaan jullie een avond organiseren met een video/foto/ervaring momentopname voor die lieverds die jullie hebben gemist.
    Mag ik ook komen? smile

Ik hoop dat jullie in goede gezondheid terugkeren. krûpke van Frederike